måndag 18 maj 2015

Gasol.

Gasol har sedan många år funnits i min närhet. Började redan 1971 då vi köpte en husvagn en Engelsk vagn med punktvärme, alltså en kamin mitt i vagnen som värmen strålade ut ifrån åt alla håll. En åkarkollega från Karlstad som jag delade körningar med ibland hade en Jugoslavisk husvagn med samma värmekälla föreslog i skulle fira påsken vid Lindvallen i Sälenfjällen, visst sa jag. Vi träffades där uppe, på den tiden fanns bara en lift där. En skottad plan där vi kunde ställa upp oss fanns det. När vi hämtade vatten fick man använda yxa och hugga upp ett hål i en källa som fanns där. Det året var påsken väldigt kall vilket gjorde att vår gasolkamin fick jobba hårt, trots skorstenen var röd orkade inte strålvärmen värma hela vagnen. Vi frös inte ihjäl men ganska nära. Annars hade vi trevligt med skidåkning på dagen och lite festande på kvällarna vilket gav mersmak åt fjällivet så till nästa säsong hade vi bytt till en Polarvagn, då känd för sina fina vinteregenskaper. Blev medlem i Caravan Club som hade egen campingplats i Tandådalen Sälen.
Den nya vagnen hade vattenburen centralvärme som kunde köras både på gasol eller el eller bägge samtidigt.
Vi åkte de 30 milen till Sälen i stort sett varje veckoslut, dit fredag kväll efter veckans jobb, hem igen på söndagskvällen.
Det fanns två gasoltuber i en koffert fram på vagnen men bara en gick ha inkopplad åt gången. Det var som alltid på den tiden mycket kalla vintrar, men nu hade vi en vinterisolerad vagn och hade det varmt och mysigt. Problemet var att gasolen gick åt när det var så kallt ute. Finns många vittnen som kan intyga att när en gasolflaska tar slut är det alltid mellan 03,00-04,00!! Man vaknar av att man fryser aslet av sig, måste klä på sig full mundering och med en ficklampa mellan tänderna och en skiftnyckel börja skifta flaska. Sedan ner i sängen och vänta på att värmen återkommer så väldigt sakta.
Det är något märkligt med att det nästan undantagsvis tar slut på natten i svarta mörkret.
Så småningom byttes husvagnen mot segelbåt men gasolen följde med. Följer man säkerhetsföreskrifterna är det ett mycket bra drivmedel för spis, kyl och värme. Slarvas det är det livsfarligt med gasol. Gasolflaskor ska stå i ett dränerat utrymme, gasol är tungt och sjunker nedåt. Därför skall flaskan stå ute i ett skåp i sittbrunnen på båten med ett dräneringshål i underkant skåpet.Från flaskan går ledning till spis och värmare inne i båten. 
När vi kom till vår båt en helg kände jag gasollukt nere i ruffen. En slang till spisen hade spruckit och båtens kölsvin, en djup ficka längst ner i båten ovanpå kölen. Ett bra ställe att förvara ölen, den håller sig ganska sval där. Inte så bra för några kilo gas som luktar men är osynlig för ögat. Hur får man bort det från båtens djupaste ficka? Inte lämpligt med ett hål i botten, gasolen skulle inte rinna ut men vattnet utanför båten skulle forsa in.
Nu var goda råd dyra. Någon sa ta en stövel om det skulle hända som nu hänt. Stövel???
Ja stå på knä håll stöveln vänd så dess tår pekar mot dig då är stövelskaftet parallellt med båtbotten.
För stöveln med öppna skaftet genom kölsvinet (alltså djupaste stället i båten). Ungefär som med ett öskar, vänd stöveln med skaftet uppåt klättra upp ur ruffen luta dig över mantåget (båtens staket) vänd upp och ner på stöveln och gasolen rinner ur! Gör så flera gånger så är det nog okey sen.
Sagt och gjort när jag kom upp ur ruffen och vände stöveln upp och ner andra gången såg jag att en båtgranne med hustru satt i sin sittbrunn med något gott i glaset några båtar längre bort dels stirrade på mig dels på varandra. När jag kom upp och vände stöveln för tredje gången kändes det som de stod i begrepp att ringa dårhuset. Men de nöjde sig med att fråga vad som kunde få mig syssla med sådana stolligheter mitt på ljusa dan. Efter en av mig utförlig förklaring av varför lät de sig nöja, men tyckte de tittade lite konstigt på mig efter detta när vi möttes.
Båtlivet hade sin tid nu är det husbil, är inne på vår tredje bil nu. Gasolen hänger med, numera behöver man inte ut och byta mitt i natten nu har man automatiska flaskomkopplare som när en flaska är tom slår den över till andra flaskan, fantastiskt men det kräver att båda flaskorna är öppna.
Som standard finns inget på flaskan som säger att nu är det strax slut. Man vill gärna veta när en är tom och det slår över så man i god tid hinner byta till en ny från något försäljningsställe. På de två förra bilarna skedde detta helt automatiskt utan man behövde bry sig. Men till vår nya är det nya säkerhetsanordningar bestämda av myndigheterna som gör det invecklat för korkskallar som mig.
Men i Norrköping i helgen fanns så många icke intelligentbefriade människor som kunde hamra in lite vett i min arma skalle och koppla om slangar och kranar och lära mig hur det funkar, varför var inte detta gjort vid leveransen till oss.
En annan sak, en riktig skitsak råkade jag utför i helgen.står vi på ett sånt ställe att det finns toaletter att tillgå använder vi bara husbilens vattentoa om nätterna och i nödfall.
Där vi stod hade kommunen lyft på ett stort brunnslock där vi som med stöveln kunde vända uppochner på bilens toatank som man tar loss med ett enkelt handgrepp och lite diskret bär till brunnen för tömning.  Ett skruvlock måste tas bort innan man kan vända uppochner på tanken för tömning. Olyckligtvis lade jag skruvlocket lite nära brunnshålet en kraftig vindby blåste ner locket i skitbrunnen,inte att tänka på att dyka ner där inte. Nu var den tom och rensköljd så även om det inte luktar Chanell eller Dior ur burken så är det okey, har idag ringt och får en ny på posten om några dar.
Vad är de säger over there M-B shitt happen!! Eller?

Bild på vår gasolflaska, samma som i bilen fast bara hälften så stor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar