Nu har vi äntligen fått lite sol och värme som vi längtat efter hela sommaren, så vi tog en sväng till logen och vår husbil för att fixa och kolla att vi har läget är under kontroll. Samtidigt tar vi med saker som vi inte vill glömma hemma och lastar in. När Ulla fixar och donar inne i bilen går jag igenom bilens garage (det stora utrymmet längst bak med luckor på bägge sidor). Tog ut bägge cyklarna som förvaras där och pumpade upp trycket i alla hjulen, lite bekymrad över bakhjulet på Ullas cykel, vi satte på en ny innerslang när hon fick punktering i Spanien. Ändå pyser trycket i däcket ut på några veckor. Men vi har pump med oss så det är lugnt.
När jag startade motorn för att köra ut bilen ur den mörka logen märkte jag att den tvekade att starta för en sekund innan den hoppade igång och jag kunde rulla ut, tänkte inte mer på det förän det var dags att backa in när vi var klara. Startbatteriet var heldött, inte ett liv när jag vred på nyckeln!
Det blev error i skallen på mig, vi satte in ett nytt startbatteri i våras. Borde inte ladda ur när den står med allt avstängt! Den får laddning via en veckotimer när den står i logen varje lördag 24 timmar, det är onsdag idag.
För tre veckor sedan stod vi ett dygn vid Tjolöholms slott där vi träffade Martin och Brith. Där kunde vi inte koppla in elförsörjning men solen sken och gav laddning via solceller på vårt husbilstak.
Men det har sagts mig att på moderna bilar är det så mycket dioder och minnen som måste ha visserligen mikro ström, men många bäckar små.
Efter en stund började min röriga hjärna så sakta börja fungera igen så jag kunde tänka klart. Vid träffen med Martin hade vi problem med säkringarna, en visste vi var trasig och Martin hade ett instrument man kunde se på vilken som var trasig. Det var lurigt att hitta den, men till slut hittade vi den.
Det finns i i utrymmet med elcentraln även en fast monterad batteriladdare, eftersom vi inte hade tillgång till el där vi stod lyste inte lampan på laddaren som säger den är i drift. I vår jakt på den trasiga säkringen måste vi kommit åt knappen som är för till och från så den blev avstängd.
Som sagt var när skallen började fungera så lade jag mig på golvet vek undan heltäckningsmattan tog bort locket över elcentralen och såg att lampan på laddaren var svart! Etttryck på knappen och laddaren startade, yes!
Ändå blir jag fundersam, hur kan ett nytt batteri dra ur på tre veckor? Inga glömda lampor eller så.
I logen laddar inte solpanelen. När vi startar vår resa laddar bilens generator när vi kör plus solpanelen så det är nog inga bekymmer så långt. Det sitter en panel ovanför dörren som visar utetemperatur, hur statusen är i batterierna, hur mycket dricksvatten det är i tanken och även hur mycket disk/tvättvatten det är i den tanken. Vi får hålla ett vakande öga på det instrumentet så ordnar det sig nog.
Vid vår Spanienresa stod vi uteslutande på ASCI campingar, de har fasta priser och man vet vad man får, känns väldigt trygga också. Inte minst viktigt att kunna sova lugnt, jaja det finns inga garantier för att slippa tjuvar och banditer, vi har inte hört någon som drabbats i alla fall.
Där finns det alltid möjlighet att ansluta elkabeln och få ström.
Vi har förstått att det är många jätte campingar som har en del av sin yta för ASCI gäster, de platserna är billigare att stå på men ligger inte närmast havet, utan har ett något sämre läge. Men det är smällar man får ta om man vill ha en lägre kostnad, de gör vi gärna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar