Nej är ganska tillfreds med tillvaron faktiskt. Hela huset är nymålat, gick med en väldig fart, tog två duktiga målare två dagar. Resultatet är bra.
Husbilen är vaxad och blank, så till den milda grad att en fluga som landar på den vaxade ytan slår på arslet! Känns alltid bra med välvaxade fordon. Golfen är också nyvaxad. Hade jag haft mustascher skulle dom också få en omgång med vaxburken.
Det här med vaxa bilar sitter i sedan barndomen, var en plåga varje vår och höst när man visste att det närmade sig vaxtime. På den tiden var det burkar med hårdvax, man tog en trasa och gned på lite vax på trasan, sedan genom cirkelrörelser gned man in vaxet i plåten. Det var mitt jobb, det var lite lättare än med en trasselsudd gnida upp glansen. Farsan hade på den tiden en Volvo Pv 444 svart lack. Den var tacksam att gnida in vaxet på då det syntes var man missat att smeta på. Hade jag missat någon fläck fick man minsann höra det.
Tänker på det slitjobbet när jag står med flaskan med dagens bilvax, bara att lägga på och damma av strax efter. Lätt som en plätt. Men jag är ganska säker på att det gamla hårdvaxet satt många tvättar senare med lika stora vattendroppar jämfört med dagens blask.
Farsans Volvo var byggd 1947 alltså A modellen. 1960 hade en av mina kompisar köpt en fabriksny likadan svart Volvo. Vi ställde bilarna nos mot nos för att jämföra lacken. Att bara genom detta se vilken bil som var den nya var näst intill omöjligt. Vilket visar värdet av allt slit med vaxet vår och höst.
Den gamla PVn hade också sex volts elsystem, med ett litet batteri under motorhuven.
1960 var det dags tyckte farsan att det kunde vara kul med en ny modernare Volvo som då hade betäckningen PV 544 Sport och var crémefärgad, en riktig racerbil med den tidens mått.
Dubbla SU förgasare som när man trampade gasen i botten brölade som en brunstig noshörning.
Accelerationen var brutal tyckte man då. Idag skulle man nog säga: Mycket väsen för lite ull sa kärringen klippte grisen!!
Bilen var så modern att det var 12 volts elsystem, med ett därför större batteri monterat under huven.
Det gamla 6 volts batteriet höll i de tretton år farsan ägde bilen. Hur länge höll det nya 12 volts batteriet, någon?? Jo tre år sedan var det kaputt.
Vår husbil är snart fem år, blev tvungen sätta i ett nytt startbatteri nyligen. Törs man antyda det var bättre förr?? Även om det kanske inte var det är det solklart sämre nu.
Som försvar kan man kanske säga det var inte mycket Lull Lull i dåtidens fordon som drog ström, idag är det så fullsmetad med elektronik att instruktionsboken tenderar bli tjockare än Bibeln
Halleluja!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar