onsdag 28 januari 2015

Tillbaka på ruta 1

Mr, Murphy mannen som orsakar all världens jäkelskap trodde jag gick ut genom vår dörr igår. Glömde visst låsa dörren för han var snabbt tillbaka igen.
Fick faktiskt se på tv i fyra timmar innan det blev svart i rutan igen! Verkar vara samma fel igen.
Så i morse började vi om med leken "katten på råttan, råttan på repet" o,s,v 
Som tur är verkar alla företag vars produkter vi har så har de teknisk support man kan ringa och få vägledning och hjälp. Första samtalet till verkstaden som haft vår tv på reparation, reparatören där verkade lite irriterad, vi har haft den här och kollat att den fungerade varje dag. Vi får ej betalt för att reparera en tv som inte har något fel. Nähä, så var det samtalet slut. Nästa samtal till Comhem som levererar signalen från uttaget i väggen och vars Box Tivo som vi är supernöjda med när det visas rörliga bilder på vår tv. Tyvärr har det varit glest med detta senaste tiden. Com hem säger att de kan se att signalerna från dem till mig är som de ska! Rådet jag fick var ring tv apparatens support, felet är förmodligen hos din tv! 
Jaha nytt samtal med dem, en trevlig och som det verkar kunnig man ber mig utföra en mängd knapptryckningar på fjärrkontrollen, samt flytta hdmi kontakten mellan fyra möjliga hål på tvn. På en fortfarande svart skärm dyker ett meddelade upp i skrift. Aha sa teknikern när jag berättade att jag på eget bevåg flyttat antennen direkt från väggen till tvn och på så sett fått analog bild. Felet är i Comhems Box, ring dom! Femtiofjärde samtalet till Comhem. Ytterligare en trevlig röst som engagerade sig i mitt problem, när vi till slut efter hans anvisningar inte fått någon bild frågade han om jag hade en sladd med skartkontaker, nej sa jag det skall ju vara hdmi skart är ju ute så någon sådan har jag ej kvar. Men jag kan åka och köpa en om du tror det går bättre, gör det så ringer jag vid fyra snåret så kollar vi om du får bild med den. Jaja sa jag åkte till Kjell &co och inhandlade en kabel.
När vi kom hem kunde jag inte hålla mig provade om det med nya sladden fungerade, måste säga att någon större tro på att felet skulle sitta i en kabel hade jag inte. Varför skall det bli fel på en kabel som hänger orörd bakom tvn? Får nu slappna av och hoppas han ringer som han lovade.
Saker och ting som händer utanför min kontroll och som jag inte kan påverka har för mig blivit oerhört jobbigt att hantera.
På min fråga förra gången det krånglade bad jag få sända tillbaka skräpet och riva avtalet med tolv månaders bindning.  Nej se det kunde man inte göra.
Men om ni levererar en produkt som ej fungerar och kan användas av mig då kan det väl inte vara så att jag ska betala dyr månadsavgift? Du får tala om hur många dagar det är ur funktion så får du avdrag på fakturan blev svaret. Jag vill inte ha avdrag, jag vill ha en fungerande Box eller struket abonnemang. Suck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar