vart fortare än vi tänkt oss. Jag har länge grubblat över vad som händer om underlaget är för mjukt så vi fastnar med vår husbil. Vår förra Frankia kunde man skruva dit en ögglebult som man kan sätta i en stropp och bogsera loss bilen, det skruvas genom ett hål i främre stötfångaren. Motsvarande hål finns även i denna bil. Det fanns ingen sådan ögglebult i denna bilen, vilket gör det svårt att hitta någon stans att fästa en stropp eller vire utan att dra sönder bilen. Jag är typen som vill ha både svångrem och hängslen för säkerhetsskull. Försöker undvika mjuka ytor att parkera på. Det är inte alltid man kan det. Så jag ringde till Bengt i Örkeljunga som sålt bilen till oss. Kom förbi ska du få en sådan sade Alexander. Så därför fick vi ta en liten extra sväng dit, det var inte så lång omväg och det var värt att få en sådan bult. Känns lite tryggare. När vi hämtat bulten och fått en kopp kaffe fortsatte vi till Trelleborg därvi står på en ställplatz tills i morgon bitti då färjan går. Färden hit har gått genom delvis sol och mest regn, det gör inte så mycket, nerresan är mest som en transportsträcka till sol och bad. Däremot hemresan ska vi verkligen ta det lugnt och se oss omkring har vi sagt, får se hur det blir med det när hemlängtan blir för svår!
Skillnaden på Frankian och Carthagon är att Frankia är Mercedes med bakhjulsdrift. Carthago är Fiat med framhjulsdrift.
Bilarnas "garage" förrådet ligger längst bak i bägge bilarna. Där lastas allt skrymmande och tunga saker. Det är en klar fördel för Mercedes som får tryck på drivhjulen. Motsvarande nackdel för Fiat med framhjulsdrift, mindre tryck på framhjulen gör det slirar lättare. Så hur man än vänder sig har man röven bak!
Nu ska jag se om detta går att publicera med 4G. Då vi ej har wi-fi här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar