söndag 18 oktober 2015

Ännu mera fortsättning

Nu gör vi en avstickare tvärs över Tyskland till Moseldalen. För mig ett favoritmål faktiskt. 
Floden som slingrar sig fram mellan höga berg, och på vars sluttningar som helt täcks av vinstockar.
Bernkastel-Kues en mysig liten pittoresk stad jag nog besökt fem gånger tror jag

Floden med alla sina pråmar som fraktar allt mellan himmel och jord, samt stora turistbåtar som far fram och tillbaka. En sådan syns på bilden.
Nästa övernattning var i Bremerhaven. En ställplats vid en sluss, kom på eftermiddagen åkte morgonen efter, mycket stora fartyg kom och gick.
Vi stannade till och vandrade runt i en stad som heter Stade i några timmar.
Vi är vana att man ska passera förbi Hamburg både på väg söder ut som norr ut.
Nästan alltid vi ska passera har det varit stora vägarbeten eller trafikolyckor som gör att det kan ta många timmar att passera där.
Inte långt från Stade visste vi det gick en färja över floden Elbe, tog man den så slapp man Hamburg.
Klart vi gjorde det blev dessutom lite kortare väg, men kostade 20€ att åka.
Här har vi nästan korsat floden, bara angöring av färjeläget återstod.
Väl i land återstod sträckan till Puttgarden och och Taxfributiken för bunkring av rusdrycker för ett års förbrukning, innan man rullar ombord på färjan till Rödby i Danmark. Dryga tjugo mil i Danmark innan Öresundsbron tar oss sista biten till Sverige.
Den biten blev onödigt spännande då det blåste stormbyar när vi åkte på bron, aldrig har jag hållit så hårt i ratten nån gång. Men det gick bra och när vi ändå var i Skåne passade vi på att göra några besök. När kvällen kom finns en bra ställplats vid Bengt i Örkelljunga där vi köpte vår Carthago.när vi vaknade körde vi till Växjö och Ullas syster Karin och Svisse, en sista övernattning vid en ställplats vid Svennljunga tror jag det var innan vi stängde av motorn på Ärtvägen där vår stuga stod kvar.
Därmed var vår resa över C:a 550 mil och sex veckor. Ulla som sköter bokföringen och även kartan har ganska bra koll på kostnaderna, det är inte alltid man får kvitton på betalvägarna och ställplatser och nån gång har det i stressen inte blivit bokfört, b,l,à tankningar har ej alltid givit ifrån sig kvitton. Växelkurserna gör också att slutsumman får vänta till Visa, MasterCard och Forex kreditkort som vi tog ut innan resa och visade sig mycket bra har kommit med slutnotan. 
Vår Carthago med stora tre liters motorn på 177 Hkr har dragit mindre diesel än vi vågat hoppas på. Framförallt när vi slipper den svenska kraftlösa dieseloljan. Övriga Europa kör med den gamla drivmedlet med Power i. Vad vi kan konstatera är att resan blev billigare än vi kalkylerat med, och vi sett mer på denna resa än alla tidigare långresor. Mycket tack vare vi inte haft någon tidspress utan det fått ta den tid det tog.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar